Anonim

Foto oleh John Roberts

Bayangkan melihat begitu banyak pada hari-hari pertama anda di Alaska, bahawa pada hari keenam anda bosan apabila anda melihat hanya tiga ikan paus dan empat ekor botak. Betul gila?

Awak juga mungkin menyukai

There’s Still Time to Plan a Winter Getaway with Alaska Railroad Nikmati Winter di Talkeetna Dengan Sewa Kereta & Kereta Api Alaska

Northern lights over Nuuk, Greenland Destinasi Terbaik Dunia untuk Lihat …

Holland America Line Jangan Tinggalkan $ 25 Deposit Dengan Holland … Cruise Line & Cruise Ship

PenAir Saab 2000 aircraft mid-flight Penumpang Kecelakan Kecemasan Selepas Tayar Plane Off Runway … Syarikat Penerbangan & Lapangan Terbang

Royal Princess Ulang Tahun ke-50 Princess Cruises Alaska Sailing Cruise Line & Cruise Ship

Saya tidak mengatakan itu adalah bagaimana ia berjalan selama seminggu saya berlayar dengan Un-Cruise Adventures, tetapi kami mendapat begitu manja sehingga kami menjangka melihat sesuatu yang menakjubkan setiap hari.

BACA LEBIH: Meraikan 20 Tahun, Un-Cruise Menambah Pelayaran Tema, Kemas Kini Portal Ejen Dalam Talian

Perasaan itu adalah semua kerana bagaimana hari pertama kami dibentangkan semasa pelayaran kami di Southeastern Alaska di Explorer Wilderness. Bagi kebanyakan daripada tiga lusin penumpang, destinasi telah berada dalam senarai kehendak mereka untuk masa yang lama.

Dan seperti kebanyakan pelawat ke Alaska, mereka mempunyai haiwan tertentu dan fenomena semulajadi yang mereka harapkan. Mereka tidak mengharapkan untuk mengetuk begitu banyak dalam tempoh 20 jam pertama atau lebih pelayaran. Berikut adalah cara yang hebat hari pertama pergi, dengan kemuncak seterusnya hampir selalu lebih baik daripada yang sebelumnya, seolah-olah Un-Cruise telah membuat skrip acara untuk membuat brosur.

Kami bangun selepas malam berlayar dari pelabuhan kami di Juneau untuk mendapati bahawa kami telah membuatnya ke Tracy Arm Fjord . Memecahkan membuka pintu kabin kami, melihat sebahagian besar ais dan bit bergy (kepingan ais) yang terapung melepasi bot yang menimbulkan banyak "oohs" dan "aahs". Kami kini berada di Alaska jauh di perjalanan ke Sawyer Glacier.

Pelabuhan pelabuhan dan ternak arktik dikesan beristirahat di pembentukan ais yang terapung lalu. Elang botak melanda melalui langit.

Selepas sarapan pagi kami berkumpul di busur bot, yang mempunyai platform tontonan luar yang luas. Kapten Clark Smithson, yang telah menyiapkan perairan Alaska selama 30 tahun, membuat pendekatan menuju air terjun yang mengalir turun ke dinding batu. Bot itu perlahan, dan kapten itu meletakkan kami secara langsung di hadapan air terjun, memberikan peluang untuk gambar-gambar yang hebat. Kemudian, kami merayap lebih dekat. Dan lebih dekat. Lebih dekat lagi, sehingga kita kelihatan mampu menyentuh dan menyentuh perairan putih yang mengalir. Dinding telah diukir beribu tahun lalu dari glasier dan duduk di sudut seperti itu ke terusan fjord yang bot dapat sangat dekat.

Kami menyukainya! Kemudian, seperti yang kita sampai ke titik terdekat untuk jatuh, matahari mula memecahkan awan dan pelangi yang terbentang dari hujung ke hujung atas lebar fjord, dengan sempurna membingkai Explorer Wilderness.

Kami meneroka sedikit lebih mendalam ke dalam terusan, tetapi jumlah ais meningkat dan menyekat laluan kami. Kami tidak akan dapat ke Sawyer Glacier. Tidak terkejut, kapten dan anak kapal yang disebut terdengar. Kami akan berlayar ke Endicott Arm dengan matlamat mencapai Sawyer Glacier. Seperti yang saya katakan, perkara-perkara yang bekerja dengan sempurna untuk kami pada hari pertama pelayaran, jadi anda tidak ada spoiler di sini untuk memberitahu anda bahawa lencongan terpaksa kami bekerja dengan cemerlang.

Kami mempunyai beberapa jam belayar untuk sampai ke destinasi baru, jadi kami mempunyai masa untuk makan tengahari. Dalam perjalanan ke Endicott Arm, pemandu ekspedisi kami dan rakan-rakan penumpang terus waspada untuk mana-mana hidupan liar di perairan atau darat. Kami melihat beberapa ikan paus kelabu dan membuat penampakan beruban coklat juga. Makhluk itu memakan makanan di tepi pantai di sebelah pelabuhan kami, dan kami berjinak selama kira-kira 30 minit untuk menonton pergerakannya. (Ini akhirnya menjadi satu-satunya perjalanan perjalanan.)

Hari awal kami di Alaska telah menjadi luar biasa, dan ceri di atas adalah ketika kami tiba di Dawes Glacier dan menaiki perahu untuk mendekatkan diri ke pembentukan ais besar-besaran. Kami melihat lebih banyak burung dan air terjun dan mencelup tangan kami untuk menyelinap dan memeriksa beberapa kiub es glasier yang dimeteraikan. Udara itu terasa sejuk ketika kami mendekati glasier.

Kemudian, ketika kami melewati kira-kira 400 meter dari permukaan Dawes Glacier, kami melihat pergerakan berhampiran gua ais berwarna biru besar di pangkalan. Lebih banyak ais yang jatuh, dan anak lembu bermula. Potongan besar jatuh ke dalam air di bawah … dan dua saat kemudian, kita mendengar bunyi gemuruh. Boom! Sekeping besar pada mulanya menenggelamkan mereka dilancarkan keluar dari air - sebuah "penembak". Kami baru sahaja menyaksikan sebuah gunung berapi dilahirkan. Gelombang terpancar ke arah bot kecil kami. Calving glacier berterusan untuk satu jam lagi, kerana bahagian Dawes yang berlainan runtuh ke dalam perairan.

READ MORE: Cold But Cool: Snorkeling di Alaska Dengan Un-Cruise

Sekarang, kami telah kembali ke bot dari perahu kami untuk memanaskan badan, minum bir dan menonton dari ruang tamu. Gelombang perlahan-lahan melancarkan kapal itu, yang terletak kira-kira setengah batu ketika anak lembu terus.